Terug naar homepage

In de reeks ‘In focus’ richten we de schijnwerper op de mensen en gebeurtenissen die Labora, de abdij en de Keizersberg vormgeven (en –gaven) doorheen de tijd. 

Wie ben je?

Mijn naam is Pieter Léon Vermeersch en ik ben beeldend kunstenaar. Hier heb ik voor gestudeerd en dit heb ik dan tot mijn beroep kunnen maken.

Mijn werk draait rond het spanningsveld tussen de begrippen utopie en dystopie. Auteurs als Aldous Huxley en George Orwell maakten in hun werk voorspellingen over werelden die gedomineerd worden door de toenemende macht van autoritaire regimes en/of grote bedrijven. Werelden zonder privacy ook. Die dystopische voorspellingen komen - wat mij betreft - steeds dichter bij de werkelijkheid te staan. Het begrip utopie daarentegen werd afgeschreven na de mislukkingen van de 20e eeuw.

De toekomst is nog nooit zo onvoorspelbaar geweest als nu. Nieuwe technologieën zoals artificiële intelligentie en 3D (nano)printing hebben het potentieel om onze maatschappij op haar grondvesten te doen daveren.

Hiernaast doe ik Braziliaanse Jiu-Jitsu als hobby, een intense sport die voor mij perfect is als uitlaatklep.

Wat doe je precies?

In mijn kunstenaarspraktijk begin ik mijn proces altijd met het ontwerpen op de computer. Daarna vertalen deze ontwerpen zich in prints op groot formaat, 3D-prints, sculpturen en installaties. Hiervoor gebruik ik verschillende computerprogramma’s – ook software die wordt gebruikt om de werelden en personages van games te maken. De mogelijkheden van die programma's zijn eindeloos. Je kan alles maken wat je maar wil, je fantasie is de grens. Dat is het fantastische eraan.

Ik maak ook illustraties voor architecten en projectontwikkelaars. Hiervoor gebruik ik een aparte website: citypixels.be

Hoe is ben je daar eigenlijk mee begonnen?

Ik ben gestart met een grafische opleiding en mijn broer studeerde voor ingenieur-architect. Toen hij bezig was met het maken van zijn ontwerpen, zag ik hem vaak werken met het programma Sketchup. Op een vrije dag heb ik dit ook geïnstalleerd en ik was direct verkocht. Van hieruit ben ik dan verder beginnen werken en verkennen richting andere meer professionele programma’s.

Van waar komt jouw inspiratie?

Ik haal mijn inspiratie uit verschillende periodes van de kunstgeschiedenis. In Meknes in Marokko bezocht ik een middeleeuwse school waar de muren bedekt zijn met in steen uitgehakte geometrische patronen. Het was één van de patronen die ik hier gevonden heb die ik omgevormd heb tot een driedimensionaal beeld van een stad. Een futuristische stad met wegen die rond de hoge gebouwen lopen.

Heb je nog een bepaald doel voor ogen?

Momenteel ben ik bezig met het ontdekken van een nieuw softwarepakket, namelijk Blender. Blender is de laatste tijd heel erg in populariteit aan het winnen en deze software geeft mij de mogelijkheid om nog complexere ontwerpen te maken op een procedurale manier. Dit laat mij toe om mijn ontwerpen op een volledige niet-destructieve manier op te bouwen. Dit is wat mij betreft de toekomst.

Hoe ben je bij Labora terechtgekomen?

Voor ik bij Labora terecht kwam zat ik bij Batiment A. Dit was een belangrijke creatieve hotspot in Leuven waar nog veel andere makers en kunstenaars zaten, maar deze plek moest vorig jaar jammer genoeg sluiten. Ik moest dus op zoek naar een nieuwe locatie om mijn werk verder te kunnen zetten. Hierdoor ben ik samen met Marilyn De Smet – nog een collega uit Batiment A – bij Labora terechtgekomen en is dit mijn nieuwe werkomgeving geworden.

Heb je een favoriet plekje in of rond de abdij?

Voorlopig nog niet. Ik heb zelf nog maar een klein stukje van de abdij gezien in de korte periode dat ik hier zit. Het geeft zeker een soort karakter af en het is natuurlijk ook een bijzonder gebouw om in te werken. Ik hoop binnenkort nog meer van de abdij te ontdekken.

Welke ervaring of moment hier is je tot nu toe het meeste bijgebleven?

Ikzelf zit hier nog niet zo lang en heb mij nog maar net kunnen installeren en inwerken Het is in ieder geval erg leuk om hier te zijn. Zo zijn er hier bijvoorbeeld nog veel andere creatieve beroepen. Het voelt nog altijd allemaal een beetje nieuw, maar net dat geeft ruimte om te ontdekken.  

Meer zien? astopia.eu

-- 

Labora is een maak-, denk- en werkplek in de Abdij van Keizersberg.  

Hier leven nog steeds benedictijnermonniken volgens het principe “Ora et Labora” - wat zoveel betekent als “bid en werk”. Wij doen hier aan "werk” (“Labora”) en dan nog liefst samen, in dialoog met een diverse mix aan mensen die elk op hun eigen manier werken.  

Van nomadische freelancer tot meerkoppige start-up. Van tijdelijke werkplek-voor-één-dag tot je eigen stek. Labora heeft voor iedere vraag een passende formule in onze coworking  

Onze vergaderruimtes zijn de ultieme plek om ideeën en plannen vorm te geven. Wij zorgen voor de omkadering, jullie doen de rest.  

Kunstenaars en beoefenaars van creatieve beroepen kunnen dan weer terecht in onze ateliers.