Terug naar homepage

In de reeks ‘In focus’ richten we de schijnwerper op de mensen en gebeurtenissen die Labora, de abdij en de Keizersberg vormgeven (en –gaven) doorheen de tijd. 

Rio de Janeiro heeft zijn Cristo Redentor, Leuven heeft zijn Mariabeeld op de Keizersberg. In de zomer is het soms wat zoeken tussen de kruinen van de bomen maar zodra de bladeren vallen, zie je het beeld maar al te goed staan. Bij een indrukwekkend bouwwerk horen uiteraard ook enkele indrukwekkende cijfers. Hier komen ze: het beeld meet een imposante 9 meter hoog en bestaat uit maar liefst 46 kubieke meter steen. Alleen de al kroon weegt 800 kilo.  

We hebben dit Mariabeeld te danken aan de Leuvense beeldhouwer Benoit van Uytvanck. Hij ging aan de slag met massieve steenblokken die door drie trekpaarden van het Leuvense station tot op de Keizersberg werden getrokken. Het bouwproces liep niet altijd van een leien dakje. In mei 1906 werd Leuven getroffen door een rampzalige wolkbreuk die ervoor zorgde dat een deel van de flanken van de Keizersberg wegspoelden met het regenwater - met een redelijk indrukwekkende modderstroom richting benedenstad tot gevolg. De plek waar het beeld staat, werd daarom verder verstevigd met een omwalling. Nadien konden de werken opnieuw aangevat worden. Later dat jaar werd het beeld onder massale belangstelling (en een – zo wordt geschreven – zeer enthousiast zingend koor) ingewijd.

Het beeld maakte beide wereldoorlogen mee in Leuven. Het kwam ongeschonden uit de Eerste Wereldoorlog, maar werd letterlijk onthoofd tijdens de Tweede. Het domein van de abdij werd getroffen door 35 bommen. Behalve de monniken, hielden zich op dat moment enkele honderden burgers schuil in de abdij. Op één tragisch overlijden na – een jong kind dat doodbloedde door glasscherven – vielen er geen slachtoffers. Het had allemaal nog veel erger kunnen aflopen. Door de luchtverplaatsing van een bom die insloeg op het kruispunt van de Ridderstraat-Burgstraat-Mechelsestraat werd het hoofd van het Mariabeeld weggeblazen. Het leek haast alsof het beeld haar hoofd had opgeofferd om alle buurtbewoners te redden. Na de oorlog werd het beeld dan ook in ere hersteld en sindsdien torent het weer fier en onbewogen boven de stad uit.  

Op de sokkel van het beeld vind je een Latijnse tekst die zoveel betekent als: Hemelkoningin, bescherm de burgers en de monniken. Het moet gezegd: voortreffelijk werk tot nu toe. 

-- 

Je vindt Labora in de historische abdij op de Keizersberg in Leuven – een bijzondere plek met een bijzonder rijke geschiedenis. 

Labora is een maak-, denk- en werkplek. 
Je vindt hier een coworkingvergaderruimtes, kunstateliers en studentenkamers. 

Een goede werkplek is maar het halve werk.   
Een omgeving die je inspireert is even belangrijk.  
Welkom bij Labora.